Zkopírovala vám konkurence texty z vašeho webu? 4 kroky k řešení situace


Surfujete na internetu a najednou objevíte webovky konkurence, která vycucla vaše kreativní texty a nápady? Zuříte, protože jste nad nimi trávili večery nebo měsíce času, abyste je vymysleli. Najali jste si copywritery, kteří nebyli zrovna levní a teď toho někdo využívá? Nenechte si to líbit! Poradím vám, jak to elegantně vyřešit.

Zmapujte situaci

Než vám začnou rudnout tváře od toho, že s tím syčákem zatočíte, zmapujte reálnost škod. Ve vyhledávačích totiž platí obecné pravidlo: Web s texty toho, kdo je umístil první (což jste vy jako autor) mají ve vyhledávání přednost před webem se stejnými texty umístěnými později (tedy web toho kopírovače).

Pozor! Toto obecné pravidlo má jednu výjimku. Přednost může mít v určitých situacích web toho, kdo kopíruje. “Muselo by se ale jednat o obecně známou značku se silným PR, jejíž webovou prezentaci vyhledávače vnímají jako autoritu”, říká Martin Vinš z agentury Clocan.cz. Kontrola stavu vyhledávání není všelék, ale je to dobrý způsob, odkud začít.

Takže šup na Google, zadejte například 2 věty zkopírovaného textu a vyhledávejte je Googlem jako klíčovou frázi. Nahoře by vždy měl spíše vyjet web, který text publikoval dříve.

TIP

Pro rychlou kontrolou kopírování textu lze také použít online nástroj copyscape.com (opět stačí vložit část obsahu vašeho webu).

Pošlete emailovou výzvu provozovateli webu

Jděte na to po dobrém. Napište provozovateli webu emailovou výzvu, ve které jej požádáte, aby vaše texty ze svého webu stáhl. Nezapomeňte se zmínit, že tyto texty jsou vaše a přiložte název vašich webových stránek, o které se jedná. Zmiňte se také, od jakého data jsou u vás texty zveřejněny. Přílohou tohoto mailu by měl být printscreen webu s texty. Na závěr stanovte lhůtu, do kdy mají být texty odstraněny.

Nikdo vám na email nereaguje

Můžete být stále hodní a dát druhé straně ještě jednu šanci. Přepošlete email znovu nebo dotyčnému zatelefonujte a ověřte si, zda vaši zprávu obdržel. Pokud bude tvrdit, že zprávu neobdržel, ověřte si aktuálnost jeho emailové adresy a pošlete email znovu. V případě, kdy vám stále nikdo nereaguje nebo zkrátka chcete být hned od začátku “zlí”, pošlete mu “DCMA Notice”. Jedná se o kvalifikovanou výzvu, kterou jsou určité vyhledávače (podléhající americkým a evropským normám), na nichž se data ukládají a zobrazují, vázány. Tuto výzvu sestavíte pohodlně a zdarma přímo na stránkách většiny uvedených vyhledávačů. Např. vyhledávač Google, který je používán ve zdejším prostředí nejčastěji, má pro tento proces parádní interaktivní formulář.

Co je smyslem této výzvy? Vyhledávač obratem předá tuto výzvu porušiteli, a tak od sebe odvrátí hrozbu náhrady škody, kterou by jinak po ní autor legálně a úspěšně požadoval. Nutno zdůraznit, že vyhledávač může stránky porušitele pouze odstranit z výsledků vyhledávání. Vyhledávač není nadán pravomocí stránky porušitele jakkoli rušit či mazat či rozhodovat o tom, zda bylo autorské právo porušeno či nikoli. Jinými slovy je možné, že stránky porušitele se již nebudou zobrazovat na Google (což bude zřejmě většině podnikatelů stačit), ale budou se zobrazovat na dalších vyhledávačích (Yahoo, Bing atd.). Výzvu je tedy nutné poslat každému vyhledávači zvlášť.

DMCA Notice není všelék, ale je to jedna z mála vychytávek v tomto moderním technickém světě, která pomáhá věc vyřešit operativně a dostupně. V mnoha případech bude odstranění z vyhledávačů dostačující, a poškozenému tak pomůže vyhnout se souzení, které je dost často neefektivní, zdlouhavé a nákladné.

Vyhledávač pošle výzvu porušiteli a ten má možnost obratem předmětné věci stáhnout. V situaci, kdy si porušitel myslí, že výzva obsahuje nepravdivé údaje, může podat námitky.

Co je tedy nelegální a má smysl s tím jít k soudu?

Kopírování autorských děl, tedy i vašich textů, jsou nejen nežádoucí, ale také nelegální činnosti. Ze zákona máte jako autor právo požadovat po porušiteli odstranění závadného stavu (odstranění textů), a v závažném případě také náhradu škody. Soudní cestou.

Je důležité vědět, že autor je ten, kdo u soudu prokazuje porušení zákona. A to není kolikrát jednoduché, zvlášť když se porušitel “pouze inspiroval” a text nezkopíroval doslova (Copy + Paste).

Soudní ochrana pro autory je dle mého názoru pro tyto účely dost neefektivní. Jednak z důvodu důkazního břemene, jednak z důvodu, že soudy kolikrát pracují velmi pomalu a soudní rozhodnutí dostanete za několik let. Což je v internetové oblasti něco naprosto nepředstavitelného. Vy potřebujete vyřešit kopírování teď, ne až za několik let.

Moje rada na závěr

Nechcete tyto otravné situace řešit sami nebo nevíte jak na to? Ozvěte se mi! Jako právnička se specializací na ochranu know-how na internetu vám mohu pomoct vybrat řešení, které je pro vaši situaci nejlepší.