Vrácení zboží v eshopu podnikatelem a spotřebitelem. Jaké jsou rozdíly a jak co řešit?


Také máte problém rozlišit, jestli a jaký je v tom rozdíl? Nevíte si rady, kdo vám může a nemůže vrátit zboží nebo kdy můžete a nemůžete zboží vrátit vy? Připravila jsem pro vás nejčastější otázky a odpovědi na problematiku  vrácení zboží v eshopu, abyste si věděli rady jak příště postupovat.

Kdo je kupující = spotřebitel v eshopu?

Slovy zákona je to každý člověk, který mimo rámec své podnikatelské činnosti, nebo mimo rámec samostatného výkonu svého povolání uzavírá smlouvu s podnikatelem nebo s ním jinak jedná.

Kdo je kupující = podnikatel v eshopu?

Všichni ostatní lidé a firmy. Existují i právní názory, že kupuje-li podnikatel v eshopu, nemusí to vždy znamenat, že kupuje v rámci své podnikatelské činnosti a že by tedy měl být považován za spotřebitele se všemi svými právy. Tato otázka však dosud nebyla v judikatuře ani právní praxi jednoznačně vyřešena, proto doporučuji na toto stanovisko nespoléhat a držet se definice, které spotřebitele a podnikatele odlišují.

Jaká práva má spotřebitel?

Spotřebitel je ze zákona mnohem více chráněn než podnikatel. Jedno z největších práv je právo spotřebitele odstoupit od smlouvy do 14 dnů. Tzn. spotřebitel si může nákup “rozmyslet” a přitom eshop mu musí peníze vrátit zpět. 

Jak z textu VOP poznáte, že má spotřebitel právo odstoupit?

V textu VOP je článek o tom, že kupující - spotřebitel má právo odstoupit od smlouvy do 14 dnů a je tam popsán celý postup. Kdy a jak lze odstoupení podat, jak vrátit zboží a kupní cenu. Od tohoto postupu se nelze odchýlit.

Má podnikatel právo odstoupit od kupní smlouvy?

Podnikatel nemá ze zákona právo odstoupit od smlouvy do 14 dnů a tedy vrátit zboží. Toto právo mu však může eshop dobrovolně udělit. Některé eshopy to dělají rámci marketingové strategie.

Jako podnikatel nemáte ze zákona právo odstoupit, a to je velmi zásadní. Jak si tedy můžete zkontrolovat, zda vám eshop právo odstoupit od smlouvy dobrovolně udělil či nikoli?

Před odesláním objednávky si doopravdy přečtete VOP. Hledejte v nich část, která řeší odstoupení od smlouvy. Obvykle se tak článek (odstavec) i nazývá. Bude-li v této části uvedeno, že kupující - spotřebitel má právo odstoupit od smlouvy do 14 dnů, znamená to, že právo nemáte. Ovšem bude-li zde uvedeno obecně “kupující” má právo odstoupit, spadá do této obecné definice spotřebitel i podnikatel dohromady. A tedy právo odstoupit máte uděleno.

Ve VOP jste našli pouze informaci, že “kupující” má právo odstoupit. Co to pro vás znamená?

“Kupující” je obecná definice a spadá do ní spotřebitel i podnikatel. Použije-li eshop tuto formulaci, dává právo odstoupit oběma skupinám. Některé eshopy tak činí vědomě a záměrně. Ovšem pozor! Některé eshopy to tam mají jako nedopatření. Neuvědomují si rozdíly a touto nepozorností nechtěně dají právo odstoupit i podnikatelům.

CO VÁM PORADÍM?

Pokud jdete do eshopu nakupovat na IČ a chtěli byste si ponechat “zadní vrátka” pro případné vrácení zboží, pozorně čtěte VOP a hledejte v nich jak je upraveno odstoupení od smlouvy do 14 dnů.

Je-li ve VOP uvedeno, že právo odstoupit do 14 dnů má “kupující”, znamená to, že eshop toto právo dal jak spotřebiteli, tak i podnikateli. Jestli záměrně či nedopatřením, to už vás jako kupujícího nemusí zajímat. Pozorně však čtěte i definice, tam se dozvíte, jak je kupující definován.

Pokud jste eshop a právo odstoupit od smlouvy co nejvíce omezit, tj. dát ho jen spotřebitelům a nikoli podnikatelům, dohlédněte, že v textu VOP máte uvedeno "kupující - spotřebitel je oprávněn odstoupit od smlouvy", nikoli obecně "kupující" je oprávněn odstoupit od smlouvy.

V tomto případě vám přeji opravdu hodně štěstí při nakupování na internetu a budu ráda, když mi do komentářů napíšete i vaše zkušenosti s nakupováním online. 

Lucie