Základní smlouvy, které by měl mít každý podnikatel


Jako online podnikatelé i jako podnikatelé s kamennou provozovnou jste v každodenním kontaktu se svými zákazníky, dodavateli, ale také spolupracovníky, společníky, zaměstnanci a dalšími osobami.

Je možné, že si v některých případech vystačíte s „plácnutím si“ a s ústní dohodou a přiznejme si, spoléháte na to, že jste kamarádi a že všechno bude klapat. V mnoha případech ale takový postup nestačí, ať už z důvodu, že zákon stanoví pro určité smlouvy náležitosti, které se musí dodržovat (jinak může být smlouva neplatná) nebo že písemná smlouva poskytujem mmohem větší právní jistotu.

Když se řekne písemná smlouva, tak se vám možná vybaví mnohastránkový dokument, nekonečné množství paragrafů a článků psaných v nesrozumitelné češtině – prostě hrůza:(

Mohu vás ale uklidnit, takto to vždycky nevypadá. Kolikrát stačí uzavřít jednoduché krátké smlouvy – stanovit si základní pravidla (předmět plnění, způsob a termín dodání, platební podmínky), dodržet zákonné požadavky a hurá…jednostránková srozumitelná smlouva je na světě!

Proto mějte pro své podnikání smlouvy! Ochráníte svou firmu, sebe a předejdete mnoha bolestem hlavy, ztrátám a případným soudním sporům.

Zde jsou příklady smluv, které by měl mít každý podnikatel:

  • Dodavatelská smlouva (smlouva o spolupráci s jiným podnikatelem, zákazníkem)
  • Smlouva se společníky (pokud je máš)
  • Pracovní smlouva (pokud máš zaměstnance)

A k tomu smlouvy, které by měl mít online podnikatel:

  • Servisní smlouva/Všeobecné obchodní podmínky/Podmínky použití webu
  • Podmínky ochrany osobních údajů

A k tomu smlouvy, které by měl mít podnikatel s kamennou provozovnou:

  • Kupní/nájemní smlouva na provozovnu
  • Smlouvy o zajištění řádného fungování provozovny (závisí na typu provozu, např. smlouva o zajištění likvidace odpadu)

Na závěr mám pro vás tip jak smlouvy kvalitně připravit a přitom neutratit balík peněz. 

Předně se vyhněte pokud možno všem možným webovkám se vzory smluv bez právní garance. Pokud právu nerozumíte, nemůžete posoudit, zda je vzor, který si stahujete, pro vaše potřeby vhodný a je dost pravděpodobné, že jeho použitím napácháte více škody než užitku.

Mám pro vás tip jak ušetřit u advokáta při tvorbě smluv. Nemusíte mít pro každý případ novou smlouvu. Požádejte proto svého advokáta o to, ať přímo na míru vaší firmě sepíše vzory smluv, které nejčastěji potřebujete. Budete je mít od odborníka, který právu rozumí, budete je mít po ruce kdykoli je budete potřebovat, budete mít jistotu, že sedí na váš případ a budete do nich vepisovat jen měnící se položky (jména, ceny, termíny apod.)

Napadá vás ještě nějaká další smlouva, kterou jste pro svou firmu potřeboval/a nebo potřebujete a není tu? Podělte se s námi  a uveďte svůj komentář níže: