5 kroků ke zpeněžení svého know how


Už nějaký čas podnikáte, daří se vám dobře a hledáte další možnosti růstu? Nebo naopak. Chcete začít podnikat, máte nápady, nemůžete si dovolit vysoké počáteční investice a nevíte, kde začít? Mám pro vás možná dobrý tip na to, jak byste z toho mohli ven. Tak schválně. Jestli teď sedíte ve své kanceláři (nebo třeba i doma v kuchyni, protože i to je někdy kancelář, že ano :-) , rozhlédněte se kolem sebe…na papíry na stole, na šanony, které máte v policích, vzpomeňte si na adresáře v počítači nebo na svá oblíbená místa, kam si dáváte svoje poznámky, postupy a třeba i recepty. S největší pravděpodobností totiž možná jen nevidíte kolik „informačního zlata“ jste svou dosavadní činností vytvořili a kolik ho máte kolem sebe! A to nejlepší, že s ním můžete vydělávat! Takže konec smutnění, hlavu vzhůru a jdeme se podívat jak to udělat!

1. Projdi celou svou firmu.

Projděte svůj počítač, zásuvky, složky, šanony, popř. trezor, prostě své oblíbené místo kam si všechny své nápady dáváte. Posbírejte všechno. I pouhé náčrty, které jste kdysi v pěti minutách dali dohromady, nebo projekty, které jste dovedli jen do poloviny a nikdy nedokončili. Všechno se počítá:)

2. Zaměř se na to podstatné

Ze všech těchto věcí, poznámek, polotovarů vyberte ty nápady, které by podle vás mohly lidem pomoct. Řiďte se přitom těmito hledisky:

1. Vyberte si z množství nápadů to, co lidem pomáhá. Lidé většinou hledají pomoc z těchto důvodů. Chtějí:

Vydělat peníze

Ušetřit peníze

Vyhnout se námaze

Vyhnout se fyzické bolesti (Najít pohodlí)

Vyhnout se psychické bolesti (Najít klid v duši)

2. Z velkého množstvá svých nápadů vyberte pouze něco a na to se zaměřte. Potřebujete si budovat statut experta a nerozmělňovat své síly na všechny strany. Zaměřte se proto nejlépe jen na jednu věc a tu zpracujte.

3. Zpracuj know how do podoby konkrétního produktu. A obleč mu slušivý kabát!

Sepište/sestavte/zpracujte své know how do konkrétní podoby. Touto podobou mohou být manuály, návody, ebooky, webináře, kurzy, jednoduché webové aplikace, pluginy, vzdělávací hry atd. Pokud jste se rozhodli pro sepsání ebooku, tak Vám mohu vřele doporučit ebook od Stáni Mrázkové Jak napsat eBook za 14 dní, který Vám dá přesný návod jak na to a ušetří Vám spoustu času. Proč vymýšlet vymyšlené, že ano:) Doporučuji ho, protože s ním mám sama dobré zkušenosti.

Jakmile budete mít obsah sepsaný, nechte si ho upravit. Ideální je najmout si copywritera, který text dá do podoby, která bude chytlavá pro vaši cílovou skupinu a bude prodávat. Tuto fázi bych nepodceňovala a určitě nevynechala.

Hodnotný obsah je velmi důležitý, ale stejně tak důležitý je design, název a slogan produktu. Toto jsou vaši 3 velcí pomocníci, na které byste neměli zapomínat. Sami vám razí marketingovou cestu, pomáhají identifikovat, že je to váš produkt a stíží všem možným zloduchům a zdodějům na vašem díle parazitovat. Dnes už si můžete stáhnout dost aplikací, ve kterých si vytvoříte design ebooku sami, ale není nad to najmout si designéra. Dostane váš produkt do vyšších dimenzí.

Z vlastní zkušenosti bych doporučila učinit v tuto chvíli ještě jeden krok, a to je dát své nové vypiplané „miminko“ přečíst rodině, kamarádům, lepším známým… prostě všem blízkým, kterým by mohl pomoct, kterým věříte (že vám ho neukradnou) a kteří by vám byli schopni říct svůj konstruktivní názor (ne že by toho nebyli schopni, ale vy jim musíte říct, že o konstrutivní kritiku stojíte a taky se nesmíte zlobit, když vám ji řeknou!) Jejich připomínky pořádně promyslete a pokud jsou fakt dobré, tak je zapracujte!

-> Hurá, produkt je hotový!

4.Ochraň svůj produkt.

Pozor! I když je produkt hotový, ještě není superhotový. Než se svým novým skvostem vyjdete na světlo světa, je potřeba ho ochránit. Přece nechcete, aby tolik hodin tvrdé práce a nocí u počítače s kávou, která vám jak sirky držela víčka nahoře, vešlo vniveč a někdo vám váš nový produkt vzal! Ideální je, když má produkt nějaký neokoukaný design, chytlavý název a slogan. Tím ztížíte, nebo dokonce znemožníte nežádoucí parazitování. Čím více bude mít váš produkt těchto jedinečných vlastností, tím hůře se bude někomu kopírovat. Dejte tedy najevo svoje autorství k produktu a zaregistrujte si ochrannou známku názvu, podnázvu, loga a sloganu! Na internetu najdete plno článků o tom, jak dát najevo své autorské právo nebo jak zaregistrovat ochrannou známku. Vedle toho doporučuji vaši konkrétní situaci prokonzultovat s právníkem, který se ochraně know how věnuje, protože ten vám dá konkrétní rady pro váš případ a v případě zájmu vás hladce celým procesem registrace provede!

5. Zpeněž ho.

Tak, a teď už můžete začít prodávat! Možná se hodláte domluvit s nakladatelstvím, to je ok. Ale vy jste šikovný mladý podnikatel a podnikatelka a chcete svůj produkt prodávat hned, to znamená, že ho dáme na váš web.  Dnes už existuje spousta webových aplikací, které vám s prodejem produktu na vašem webu dokonale pomohou.  Záleží jen na vás jak chcete prodávat. Můžete zvolit jen platební bránu (např. GoPay) nebo prodej zcela zautomatizovat (tzn. klient objedná a zaplatí kartou, systém platbu zaregistruje, spáruje, vystaví fakturu a pošle produkt a fakturu klientovi, to vše během několika minut). Pro plně automatizovaný prodej mohu doporučit kombinaci aplikací SmartEmailingFapi a Anabix nebo Clipsan. Z těch dražších, ale velmi propracovaných, které Váš prodej posouvají o 10 úrovní výš mohu z vlastní zkušenosti doporučit InfusionSoft.

Tak neváhejte a běžte se podívat do svých zásuvek a adresářů a pusťte se do toho!  Budete-li mít dotaz, jak a co s know how udělat, neváhejte a spojte se se mnou skrze kontaktní formulář! Zpeněžení know how je moje srdcovka a ráda vám pomohu!