Jsem svou paní… 3 klíčové kroky k úspěšnému podnikání


Je to tu, rozhodla ses začít podnikat a stát se vlastní paní? Gratuluji!

Rozhodnout se podnikat je velké a zásadní rozhodnutí. Měla bys být na sebe pyšná, že jsi směle udělala první krok k úspěšnému podnikání. Ať už otevíráš eshop nebo kamennou provozovnu nebo se pouštíš do světa poradenství, čeká Tě nesporně plno výzev, kterým jako podnikatelka budeš čelit. Jak moc nebo jak dobře jsi na tyto výzvy připravená, se ukáže záhy. Pokud budeš následovat tyto 3 klíčové kroky, můžeš se vydat na cestu úspěšného podnikání už od začátku.

1. Plánuj!

Benjamin Franklin jednou řekl, „pokud nebudeš plánovat, tvoje plány ztroskotají“.  A zkušenosti potvrzují, že je to úplná pravda. Nemluvím jen o podnikatelském plánu na papíře, mluvím o skutečných nápadech a určitém průzkumu trhu. I když je podnikatelský plán jistě nepostradatelný, nejméně v podobě nějakého náčrtu, a nejlépe v podobě podrobné analýzy (pochopitelně záleží na velikosti a složitosti Tvého podnikání), řekla bych, že nejdůležitějším krokem na začátku podnikání je průzkum trhu.

Zeptej se sebe: Je to, co jsem vymyslela, dobrý nápad? Myslí si i ostatní (nemyslím blízcí jako máma, nejlepší kamarád), že je to dobrý nápad? Koupili by si to? Doporučili by to někomu dalšímu? Běž a ptej se cizích lidí! Udělej průzkum trhu, sestav dotazník (dobré jsou třeba aplikace Survio.com nebo Vyplnto.cz), zajdi například do Hubu na nějakou akci, která je přínosná pro Tvé podnikání nebo se spoj s komorou, která zaštiťuje Tvůj obor. Žádej skutečnou zpětnou vazbu a použij konstruktivní kritiku jako svou výhodu. Konec konců je přece Tvým cílem prodávat produkty a služby lidem, kteří si je budou rádi kupovat, a tím vydělávat tím peníze!

Jakmile budeš mít zpětnou vazbu a Tvůj nápad bude znít stále skvěle, je potřeba seskládat vše do mozaiky. Finanční zdroje, dodavatele, měsíčních výdaje, umístění tvé provozovny (bude-li), a cokoli dalšího co musíš udělat než zmáčkneš to pomyslné tlačítko START.

Buď k sobě tak laskavá a zamysli se v této fázi nad vším, co bys mohla potřebovat než se posuneš do další fáze. To zahrnuje věci jako podnikatelský plán, rozpočty, loga, vybavení, personál, umístění provozovny, dodavatelé atd. Nezapomeň na živnostenské listy, koncese, povolení od speciálních úřadů (ÚOOÚ, hygiena, hasiči) a komor, daňové indentifikační číslo, na smlouvy s odběrateli, dodavateli, pronajímatelem, velkoskladem a dalšími obchodními partnery. Nikdo neříká, že bys měla utrácet majlant za všechny tyto věci, ale pořádně promyslet by sis je měla určitě. Každopádně pokud tyto životně důležité kroky budeš brát na lehkou váhu, připrav se, že budeš mít zásadní problémy (ať už finanční nebo jiné), a budeš muset v budoucnu začít odznova. Celou plánovací fázi odznova poté, co jsi už začala. Brr.

2. Plán zrealizuj!

Jakmile zmáčkneš „START“, začni procházet celý seznam úkolů a hotové úkoly si odškrtávej. Začni s úkoly, jejichž dokončení zabere nejdelší čas a které jsou pro podnikání nejdůležitejší. Volba pořadí úkolů se bude pochopitelně odvíjet od Tvého zaměření. Někdo začne s žádostmi o povolení, jiný začne vyjednávat s dodavateli, a další třeba s tvorbou online webové prezentace a značky. Tak či tak, každý úkol vždy dokonči a pokračuj podle stejných priorit dokud nebudeš mít celý seznam hotový.

Zcela jistě tu budou úkoly, které budeš mít hotové během několika minut, ale také úkoly, které se budou táhnout a budou mít zpoždění. To je normální. Nenechej se odradit! I když je to všechno náročné, je taky parádní, vidět jak všechna ta Tvá rozhodnutí dávají tvým nápadům tvar a zhmotňují se do konkrétní podoby, o kterém jsi vždycky snila. Je obzvlášť důležité, abys prošla každý úkol, který sis v plánovací fázi dala. Ať už by to měl jen takový úkol, který byl původně součástí Tvé vize a o kterém by sis měla poznačit, že už ho dál nepotřebuješ.

Tím, že fyzicky projdeš položku po položce, duševně pročistíš sebe i své podnikání. A budeš mít klid, že jsi na nic nezapoměla.

3. Dotahuj věci do konce!

Jakmile budeš mít vše naplánováno, naplánované provedeno a konečně otevřeš, vydechni si. Ale jen na krátký čas. Vždycky mysli na to, že je všechno, co jsi tak tvrdě vytvořila, potřeba udržovat v chodu. Může se snadno stát, že se s nadšením zabereš do kreativních věcí svého podnikání tak moc, že se přestaneš věnovat nezáživným administrativním věcem. Ale je moc moc důležité mít kdykoli přehled o tom, co se za oponou Tvého podnikání děje.

A pokud se najde nějaká každodenní oblast, která Ti v podnikání příliš nejde, nebo Tě nebaví, raději věnuj čas a energii kreativním úkolům a jednoznačně si na vedení účetnictví a dalších administrativních úkolů najdi někoho, kdo tomu bude věnovat stejnou péči, ktrou bys tomu vždycky věnovala Ty jako majitelka.

Na závěr

Pokud se budeš těmito kroky  řídit, určitě se vydáš správným směrem. Vedle toho, si myslím, že je užitečné, mít kolem sebe několik klíčových lidí, kteří Ti budou stále nablízku s podrobnějšími radami, ušitými na míru přímo Tvé vizi. Jmenovitě mám na mysli advokáta, který se zaměřuje na Tvůj obor, účetního/daňového poradce, poradce na marketing, web, prodej a další odborníky přímo pro Tvůj obor. Tito lidé Ti pomohou naplánovat vše – jaké dokumenty, smlouvy, rozpočet a strategii budeš potřebovat, abys šla kupředu a Tvoje firma se stala stabilní a ziskovou.

 

Začínáš, trochu tápeš a potřebuješ poradit s konkrétní věcí? Nebo se chceš dozvědět více o tom, jak mohu pomoct Tvému podnikání? Vyzkoušej mou konzultaci Mix práva, daní, marketingu a inovativních technologií pro začátečníky!

Pokud se chceš na něco zeptat, neváhej a spoj se se mnou přímo kliknutím na tento kontaktní formulář. Novým klientkám poskytuji krátké konzultace zdarma. Těším se, probereme to!