Internetové Právo

 

Podnikání na internetu – to jsou nejen obchodně-právní povinnosti, ale i speciální závazky v oblasti ochrany osobních údajů, zdaňování a ochrany know-how

Provozovat online byznys, ať už formou placeného blogu, e-shopu, či portálu, znamená příležitost zaujmout více návštěvníků, čtenářů, followerů, a tedy možnost získat více zákazníků. Tato obchodní činnost s sebou nese také rizika a odpovědnost, jež se v mnohých ohledech liší od offline byznysu.

Sepsala jsem otázky, které mi obvykle v souvislosti s internetovým právem kladete, a odpovědi na ně. Získáte tak rychlý přehled o tom, co všechno vás v online podnikání čeká a nemine, jaké máte povinnosti a jakými různými způsoby vám mohu pomoci.

Jaké základní dokumenty bych měl mít na prodejním webu?

Ať už prodáváte zboží, nebo služby, měli byste na svém webu mít jasná pravidla spolupráce (tzv. obchodní podmínky, podmínky použití webu, Terms & Conditions), ochrany osobních údajů (tzv. pravidla ochrany osobních údajů, Privacy Policy) a další dokumenty, které se uplatní spíše u větších nebo speciálních projektů (reklamační řád, prohlášení o přístupnosti, oznámení nelegálního obsahu).

Proč si mám dát na svůj web obchodní podmínky (Terms and Conditions)?

V praxi se opakovaně setkávám s tím, že podnikatelé mají v této oblasti stále dost nejasno. Všeobecné obchodní podmínky (VOP) spíš vidí jako nutné zlo, které je potřeba sepsat, aby nedostali pokutu od České obchodní inspekce (ČOI) nebo Úřadu pro ochranu osobních údajů (ÚOOÚ). Dovolím si vás vyvést z omylu. Všeobecné obchodní podmínky jsou tu v první řadě proto, abyste měli se svým zákazníkem jasně stanovená pravidla spolupráce. Tato pravidla ve zkratce znamenají: zákazník ví, co a kdy dostane, a vy víte, kdy a kolik peněz za to dostanete a co se bude dít, když věc bude mít vady apod. Toto je kostra obchodních podmínek pro všechny typy zákazníků. Pro zákazníky – spotřebitele je podle zákona potřeba „připsat“ další pravidla, a to zejména pravidla týkající se ochrany osobních údajů, pravidla pro posílání newsletterů, pravidla pro odstoupení od smlouvy ve 14denní době a pravidla ohledně záruky a reklamace.

Proč si mám dát na svůj web pravidla ochrany osobních údajů (Privacy Policy)?

Jak jistě víte, na svém webu získáváte osobní údaje stávajících a potenciálních zákazníků. Pokud získáte osobní údaje byť jediného zákazníka, máte povinnost mít stanovena pravidla ochrany osobních údajů. Tato pravidla ve zkratce obsahují: jaké osobní údaje shromažďujete, účel a prostředky zpracování, kdo je bude zpracovávat, zda je možno je předávat třetí osobě, či nikoli a v neposlední řadě souhlas zákazníka s poskytnutím osobních údajů. Uvedená pravidla se mohou psát buď jako součást VOP, nebo u větších projektů, kde je potřeba pojmout víc věcí, zvlášť jako samostatný dokument. Vedle toho se ve většině případů musíte registrovat jako správci osobních údajů k ÚOOÚ. Tuto registraci je nutno provést předtím, než začnete údaje shromažďovat. Lze ji provést bezplatně a online na tomto odkazu.

Kde a jak je mám na web uvést? Jak se to technicky dělá?

Všeobecné obchodní podmínky a pravidla ochrany osobních údajů obsahují pravidla spolupráce a měly by být dobře viditelné, ne někde schované, to by u ČOI neobstálo. Uvádí se tedy zpravidla na homepage. U prodejního webu je potřeba je navíc uvést u objednávky.

Mám na webu jen stručná pravidla pro vrácení zboží a FAQ, stačí to?

Ne, nestačí. I když jsou pravidla pro vrácení zboží důležitá a FAQ vstřícné gesto vůči vašim zákazníkům, neobsahují veškerá pravidla, která je nutno dodržet při online prodeji zboží a služeb a při prodeji spotřebitelům.

A co takhle pravidla marketingové soutěže?

Ty také! Pokud pořádáte marketingovou soutěž, je nutno dodržet speciální pravidla, jež se marketingových soutěží týkají. Existují 3 druhy spotřebitelských soutěží: zakázaná, povolená do určitého limitu a zcela povolená. O "marketingových soutěžích" jsem se rozepsala na blogu. Stejně tak zde najdete článek na téma "kdy se marketingová soutěž zdaňuje a kdy ne".

Uvádím na webu ceny, vztahují se na to také nějaká pravidla?

Zákon o ochraně spotřebitele určuje konkrétní povinnosti prodávajícího zboží či služeb vůči kupujícím také ohledně cen. Informace o ceně nebo okolnost, že informace je neúplná anebo chybí, nesmí zejména vzbuzovat zdání, že:

  • cena je nižší, než jaká je ve skutečnosti,
  • stanovení ceny závisí na okolnostech, na nichž ve skutečnosti nezávisí,
  • v ceně jsou zahrnuty dodávky výrobků, výkonů, prací nebo služeb, za které se ve skutečnosti platí zvlášť,
  • cena byla nebo bude zvýšena, snížena nebo nezměněna, i když tomu tak není,
  • vztah ceny a užitečnosti nabízeného výrobku nebo služby a ceny a užitečnosti srovnatelného výrobku či služby je takový, jaký ve skutečnosti není.

Jsem finanční poradce a na webu píši informativní články mj. o spotřebitelských úvěrech. Musím dodržte nějaká pravidla?

Představte si, že ano! Psaní článků o spotřebitelském úvěru se považuje za reklamu a zákon o spotřebitelském úvěru velice striktně stanoví, jak by měla reklama vypadat. Tak konkrétní pravidla se jen tak nevidí. :-) Povinné informace naleznete přímo na "Zákony pro lidi".

Někdo jiný na netu používá bez dovolení mou obchodní firmu nebo obsah. Co mám dělat?

Pokud se domníváte, že porušení není záměrné, nebo je-li porušitel malým podnikatelem či někým, s nímž spolupracujete, je nejlepší se s nimi spojit a věc v klidu vyřešit. Ale když je to někdo, kdo vás chce záměrně poškozovat, máte na výběr z těchto možností:

  • poslat porušiteli předžalobní výzvu na stažení nežádoucího obsahu z webu,
  • nahlásit na Google nežádoucí obsah a zablokování stránky,
  • poslat výzvu na CZ.NIC dle zákona č. 480/2004 a směrnice 2001/29/ES,
  • podat žalobu k soudu.

Obdržel jsem předžalobní výzvu na stažení obsahu z mého webu. Co mám dělat?

Především si výzvu pořádně přečtěte a ověřte si tak, že obsahuje relevantní údaje. Je vyzyvatel vlastníkem ochranné známky? Je vyzyvatel autorem obsahu? Přiložil důkazy? Používáte skutečně ten obsah/označení, který požaduje stáhnout? Chybí vám zákonné právo obsah užívat? Pokud si odpovíte 5× ANO a nevypadá to, že by výzva byla nějaký podvrh, obsah stáhněte. Na druhou stranu pokud se domníváte, že výzva je nesmysl (většinou protože máte v ruce jasný důkaz pro to, že můžete obsah užívat), spojte se s vyzyvatelem, vysvětlete mu, proč se mýlí a proč budete obsah nadále užívat. Jestliže se právě v takové situaci nacházíte a nemáte pevnou právní půdu pod nohama, kontaktujte nejlépe advokáta, aby vám s touto věcí pomohl. Vyznat se v předžalobní výzvě tohoto rázu a jak na ni správně zareagovat vyžaduje přece jenom už odborné znalosti.

Potřebuji pro svůj web obchodní podmínky a na internetu jsem našel vzor zdarma. Mohu ho použít?

Můžete všechno. :-) Důležitější je, zda se tomu dá věřit. Na internetu najdete plno vzorů zdarma nebo za směšně nízký poplatek. Ovšem je potřeba si říct, že tyto vzory jsou obecné a nepokrývají všechny aspekty vašeho konkrétního byznysu. Navíc právní předpisy se mění a nemusí být v souladu s aktuální právní úpravou. Což vás může při následné kontrole ČOI dost mrzet. V závislosti na oboru vašeho byznysu a typu webových stránek můžete potřebovat i speciální úpravu, např. týkající se přístupu pro nezletilé, nebo naopak pravidla přístupu jen pro osoby 18+. Dalším problémem je, že u takového vzoru vám nikdo neručí za jeho správnost. Nemáte se tedy na kom hojit v případě, že v důsledku takového vzoru budete muset zaplatit pokutu nebo někomu uhradit škodu.

Kdy je nejlepší si nechat sepsat obchodní podmínky a související dokumenty advokátem?

Když internetovému právu nerozumíte nebo se mu nechcete věnovat, a tvoříte nějaký větší projekt.

Dost dobrých důvodů, proč řešit svůj online byznys s Lucií

  1. Právní stránka obchodování v online světě je moje specializace, proto jsem schopna vám pomoci s většinou věcí, které v online světě řešíte.
  2. Poradím vám s ochranou know-how vašeho online projektu, od ochranných známek přes autorské právo až po patenty. Nastavíme smluvní dokumenty, které budou reflektovat vaše konkrétní obchodní potřeby a obsahovat jasná pravidla, který určí, kde jsou hranice vašich právních povinností a vaši zákazníci a návštěvníci budou mít jasnou představu co mohou od spolupráce s vámi očekávat.
  3. Budu vám umět poradit i s webovými projekty s mezinárodním prvkem, tedy co potřebujete, když prodáváte do jiných států než je ČR nebo naopak když prodáváte ze zahraničí do ČR.

Chcete více šťavnatých informací?

Přidejte se také k mým odběratelům a získejte plno efektivních rad a tipů pro vás byznys!